Thuis zijn bij jezelf

Zacht staar ik voor me uit. Mijn vision board staat voor me, tegen de muur. Mijn oog valt op een prachtige vrouw liggend in een bootje. ‘Thuiskomen’ staat erbij. Bloesem drijft naast haar in het water.

Ik kijk naar buiten. De boom voor het raam van mijn huis komt in bloei en geniet in alle rust van het eerste voorjaarszonnetje.

Uit je hoofd, in je lichaam

Thuiskomen is voor mij landen. Uit mijn hoofd komen en in mijn lijf. Genieten van mijn voeten op de aarde en de adem in mijn neus. Mijn lichaam laten bewegen en luisteren naar wat het te vertellen heeft. Op mijn handen staan en het bloed naar mijn hoofd voelen stromen.

Als ik goed in contact ben met mijn lichaam, voel ik me beter. Rustiger, minder stress, heb ik meer grip op mijn leven en maak ik mijn eigen keuzes. Beslissingen nemen wordt makkelijker en de keuzes die ik maak, weet ik, zijn altijd de goede voor mij. Ik voel me verbonden met mijn eigen pad en weet dat ik op de goede weg zit.

In contact met jezelf

Zit jij ‘veel in je hoofd’, ben je goed in denken en wil je meer in contact met jezelf zijn?

Je kunt het volgende eens uitproberen.

Sta stil bij hoe je je voelt

Pak ’s ochtends als je wakker wordt niet direct je telefoon, maar ga op de rand van je bed zitten. Beweeg zacht wat heen en weer en voel hoe je lichaam aanvoelt vandaag. Waar voelt het soepel, waar is het stijf? Adem daar rustig naar toe en kijk of je het wat zachter kunt maken. Misschien rek je jezelf helemaal uit en ontspan je weer.

Leg je handen op je onderbuik. Adem diep in en rustig uit. Nog eens diep in en wat langzamer uit, en nog eens. Doordat je je uitademing langer maakt, breng je jezelf in ontspanning en balanceert je zenuwstelsel.

Maak je lichaam los

Sta rustig op van je bed en maak je zelf lang richting plafond. Rol dan vanaf je kruin wervel voor wervel naar beneden, zover als je zelf wilt. Buig je benen als dat fijner is, schommel wat van links naar rechts. Rol rustig weer op en maak je weer lang. Doe dit een aantal keer. Blijf met je aandacht je adem volgen en blijf in dat rustige ademtempo.

Terwijl je zo aan het ademen en bewegen bent: wat merk je op? Sta stil bij hoe je je voelt vandaag. Kijk gewoon wat er opkomt. Misschien niets, misschien duurt het even, misschien komen er woorden, beelden, gevoelens. Zie maar en blijf er even bij. Wat heb je nodig?

Maak het je beste dag ooit

Zoek daarna de stilte op. Je kunt weer op de rand van je bed gaan zitten en je aandacht weer focussen op je ademhaling.

Stel je zelf dan voor hoe je wilt dat jouw dag eruit ziet vandaag. Zie jezelf door je dag lopen in jouw ideale fantasie. Wat ga je doen? Hoe wil je dat het verloopt? Hoe wil je je voelen? Wie wil je ontmoeten? Waar ga je naartoe? Wie ga je blij maken? Hoe eindigt je dag? Hoe voel je je als je de dag afrondt en gaat slapen? Denk aan een woord voor deze dag. Welk woord komt er in je op?

En adem dan nog eens rustig in en uit en open je ogen. Je dag is begonnen met voelen.

Probeer een gratis proefles yoga

Weten wat yoga voor je kan doen om meer in contact te zijn met jezelf?
Meld je aan voor een gratis proefles, of volg drie weken onbeperkt yoga voor €25,- met het Introductiepakket.
 
 

Ja, ik wil drie weken onbeperkt yoga!