Vijf tips voor een dag met energie en balans

Wist je dat de start van je dag bepalend is voor je energie en balans tijdens de hele dag? Hoe je je ochtend start, is dus nogal belangrijk. Nou zijn er twee opties. Of je start je dag van buiten naar binnen door te reageren op anderen. Of je start je dag van binnen naar buiten, door te bepalen wat jij wilt.

Zelf aan het stuur

Vaak laten we het eerste gebeuren. En dat kost je energie. Iets van buiten,- een e-mail, een appje, een telefoontje,- zet je namelijk direct in de reactie-modus en vaak ook in de stress-stand. Vervolgens blijf je vaak reageren en is het alsof je een soort speelbal bent die door de dag rolt en alle kanten op gaat, afhankelijk van wat er tijdens je dag op je pad komt.

Liever wil je zelf aan het stuur zitten. In balans, vol energie en vanuit rust door de dag gaan precies in de richting waar jij heen wilt. Gecenterd, zodat je optimaal kunt omgaan met wat er op je pad komt, zonder je energie te verliezen. Zodat je je goed voelt, plezier hebt en effectief bent in wat je doet.

Vijf tips voor een stralende dag

Hoe doe je dat? Een paar tips waarmee je vanaf het moment dat je opstaat in control bent:

  1. Leg je telefoon in een andere kamer. Hoe vaak is ’s ochtends niet het eerste wat we checken onze telefoon? Onze e-mail, apps, social media. Meestal helpt dat je niet. Je aandacht gaat namelijk direct naar buiten, en weg van jezelf. Leg je telefoon in een andere kamer, zodat je rustig op kunt staan en de dag kunt beginnen, zonder afleiding van buiten. Ik hoor je denken: maar dat is mijn wekker. Daar heb ik een oplossing voor: ga naar de winkel, en koop… een wekker!
  2. Voordat je je ogen opendoet of uit bed stapt, bedenk eerst vijf dingen waarvoor je dankbaar bent deze ochtend. Het mag van alles zijn. Dat je weer wakker bent, dat de zon schijnt, dat het regent, dat je naast je lief ligt, enz. Pak je het extra goed aan, schrijf dan alles ook op in een notitieboekje naast je bed. Kun je ’s avonds nog een keer doen. Dankbaarheid zorgt ervoor dat je in een positieve mindset komt, en dat zorgt weer voor een positieve dag.
  3. Adem een paar keer diep in en nog langer uit. Een lange uitademing zorgt ervoor dat je lichaam overschakelt naar de ontspanningsstand. Het maakt je geest rustig en je hersenen open. Het stimuleert creativiteit en je onderbewuste.
  4. Doe yoga. Maak je lichaam soepel met zachte bewegingen en stimuleer je energie. Uit onderzoek blijkt, dat yoga je brein positief beïnvloedt. Het haalt je uit je denken en brengt je in je lichaam, waarmee je meer gaat voelen en je beter kunt reageren op wat er van je gevraagd wordt. Doe je eigen versie, of ga naar je favoriete ochtend-yoga les.
  5. Check in bij jezelf. Dit kan met een simpele vorm van meditatie, bijvoorbeeld door even stil te zitten, of rustig te bewegen, en jezelf te vragen: hoe is het met mij vandaag? Wat wil ik vandaag? Hoe kan ik van betekenis zijn? Eigenlijk stel je hiermee een intentie voor de dag. Intentie is de meest bepalende factor voor je acties en daarmee het verdere verloop van je dag. In Japan hebben ze hier een mooi woord voor: Ikigai. Wat zoveel zegt als: waarom is het belangrijk dat ik er ben vandaag?

Doe deze tips allemaal en maak er een ritueel van, of pik er eentje uit die je aanspreekt.

Zondag. Relaxen. Yoga.

In het weekend extra goed beginnen met je dag? Kom dan naar de yogales op zondagmorgen. Door de week is je agenda misschien al vol genoeg en weet je niet hoe je het ertussen moet proppen. Op zondag heb je alle ruimte. Deze zondag morgen les is voor jou!

Tijd: 9.30 – 10.30 uur

Meld je aan voor een proefles >

Tot gauw!