Special Psoas Release – De spier van de ziel

Op vrijdagavond 16 juli van 19.00 – 21.00 uur organiseren we een Special Psoas Release bij Eigentijdz.

Deze 2 uur durende les/ workshop is bij uitstek geschikt voor jou als je spanning of klachten hebt rondom je bekken, heupen of rug, als je veel stress ervaart of als je meer toegang wilt hebben tot je gevoel en emoties.

Aanmelden >>

Psoas, de spier van de ziel

Wist je dat 90% van de mensen veel te korte Psoas spieren hebben? We zitten de hele dag en gebruiken graag de fiets of auto als vervoersmiddel, waardoor deze spiergroep permanent verkort. Bovendien heeft 90% van de mensen (hoge) stress, waar de Psoas sterk en snel op reageert.

De psoas wordt ook wel de spier van de ziel, of onze emotionele spier genoemd. Als we stress ervaren spant hij chronisch aan, omdat hij van oudsher een belangrijke rol speelt in vlucht & vecht-reacties. De spier slaat al die spanning op. Het probleem is alleen dat we de spier nauwelijks ontspannen. 

Bij de meeste mensen is de psoas dan ook uitgeput, traag en verkort, met alle rug, bekken- en heupklachten van dien.

In deze Special leer je hoe de de Psoas kunt ontspannen met speciale technieken, zodat er meer ruimte in je heupen, bekken en rug ontstaat en meer rust in je hoofd.

Waarom de Psoas zo belangrijk is

De Psoas spier is een grote spier die uit twee delen bestaat en aan de voorkant van je heup loopt. De spier hecht aan de voorkant van je wervelkolom, en loopt dan door het bekken heen naar de voorkant van je bovenbeen.

De spier zorgt voor het buigen van je heup. Als je je duim in je heupplooi legt, en dan je been optilt, voel je de Psoas direct aanspannen onder je vinger.

De Psoas spier is één van de sterkste en belangrijkste spieren die we hebben in ons lichaam. Hij zorgt voor stabiliteit en voor snelheid, komt in actie als je wilt rennen of een sprintje trekt en communiceert voortdurend met de rest van je lijf en je emoties.

De Psoas is ontzettend fijngevoelig. Hij registreert continu de spanning in je lichaam en reageert heel snel op stress, onrust en emotie. Het is de spier die zorgt voor paraatheid.

Als we emoties of spanning niet doorvoelen, slaat de Psoas spier deze spanning allemaal op.

Hoe meer we onze emoties of spanning proberen te controleren, – bijvoorbeeld door erover heen te stappen, ze te negeren, weg te drukken of weg te denken -, hoe meer spanning ontstaat.

In onze maatschappij, waar we eigenlijk in een continue staat van paraatheid en actie zijn, en we min of meer in de overlevingsstand leven, is de spier daardoor eigenlijk altijd te gespannen en wordt hij chronisch overbelast.  

Psoas klachten

Een te gespannen Psoas kan allerlei klachten geven. Hij brengt heupen, bekken en rug uit balans, dus klachten of pijn in dat gebied komen vaak voor.

Je herkent een te gespannen Psoas ook aan beperkte beweeglijkheid in je heup: je kunt je been niet zover meer naar achter strekken, grote passen maken of snel doorlopen is pijnlijk en ook het optillen van je been, bijvoorbeeld bij traplopen of in/uit de auto stappen is pijnlijk. 

Je kunt dit testen, door met je knie omlaag je hiel naar je bil te brengen en je voet vast te pakken. Je knie zou nu ontspannen gelijk moeten kunnen hangen met het been waar je op staat, zonder dat je rug hol trekt. Blijft je knie voor de ander, of trekt je rug hol, dan is je Psoas gespannen.

Ontspannen is nog belangrijker

Het kunnen ontspannen van de Psoas is ontzettend belangrijk om spanning, emoties en stress weer te kunnen loslaten en klachten te voorkomen. Maar dat is nog niet zo makkelijk.

Daarom organiseren we deze Special. Laat je meenemen en ervaar hoe je je Psoas weer soepel, ‘juicy’ en belastbaar kunt maken!

Tijdens de workshop leer je meer over hoe het met jouw Psoas is gesteld en hoe je de spier kunt verlengen.
Ook ga je ervaren hoe je je psoas-spieren van hun spanning kunt ontdoen middels TRE (Tension Releasing Exercises). Hierdoor ontspant niet alleen je lichaam, maar laat je stress los, voel je je meer ontspannen, lichter en heb je meer rust in je hoofd. We eindigen de les met restorative houdingen voor diepe ontspanning. 
Je leert hoe je deze technieken zelf kunt doen, zodat je hier ook thuis mee aan de slag kunt.

Kortom, als je meer rust, ruimte en ontspanning kunt gebruiken en je Psoas spier, rug en bekken weer soepel en belastbaar wilt maken, meld je dan vooral aan voor deze Special!

Praktische informatie

De les duurt 2 uur.

Locatie: Klank & Yogastudio Eigentijdz, Hoge Ham 15A in Dongen

Datum: vrijdagavond 16 juli

Tijd: 19.00 – 21.00 uur.

Bijdrage: €25,- voor leden, €30,- voor niet-leden.

Wees van harte welkom!

Klik hier om je aan te melden (let op, ga na aankoop van je ticket nog een keer naar de les om je inschrijving definitief te maken!)

Yes, ik doe mee!

Of stuur een mailtje naar avelijnyoga@gmail.com

Kun je de 16e niet, maar ben je wel geïnteresseerd? Stuur dan zeker ook een mailtje, dan kom je op de wachtlijst en houden we je op de hoogte van wanneer de volgende Special wordt georganiseerd.