Yoga na de bevalling

Jezelf weer zijn na de bevalling

Na de bevalling wil je lichamelijk herstellen en weer in vorm komen. Je zoekt naar een manier om het moederschap op jouw wijze in te vullen. En je wilt aandacht hebben voor jezelf en weer jezelf hervinden. Het is een kunst om om te gaan met alle verwachtingen en meningen van anderen en tegelijkertijd te doen wat goed is voor jouzelf, zowel lichamelijk als geestelijk. Yoga na de bevalling (postnatale yoga) helpt daarbij. 

Sterk, soepel en in balans

Yoga na de bevalling is specifiek gericht op het herstel na je bevalling. Gewone yoga is dan nog te intensief voor je lichaam, vanwege de hormonen die nog actief zijn en de balans in je spieren en gewrichten veranderen. Te snel starten met gewone yoga kan zelfs averechts werken en schadelijk zijn.

Postnatale yoga helpt om in het jaar na je bevalling weer sterk, soepel en stabiel te worden. Het zorgt voor het gezond en bewust opbouwen van kracht, stabiliteit en soepelheid van je lichaam en zorgt voor balans en rust in je hoofd tijdens die eerste intensieve fase. Je krijgt balans in je drukke leven als moeder.
Het is een combinatie van yoga, pilates en oefeningen uit de fysiotherapie. Tijdens de les trainen we de diepere buik-, rug- en bekkenbodemspieren. We werken veel met ademhaling- en ontspanningstechnieken en je leert andere moeders kennen. 

De les is gericht op pas bevallen moeders (tot ongeveer een jaar na de bevalling). Je kunt al starten 6 weken na de bevalling. Je kunt altijd deelnemen, ongeacht het verloop van de bevalling. De les wordt individueel aangepast.
O ja… en je kunt je baby meenemen en borstvoeding geven!

Kijk op het rooster voor de tijden of meld je aan voor een proefles

Pas als je voor jezelf zorgt, kun je zorgen voor anderen

De eerste periode na de geboorte van je kind wordt ook wel het vierde trimester genoemd en is een intensieve periode. Vaak fijn, en soms ook overweldigend. Je wereld staat even op zijn kop en je herkent jezelf niet meer terug. Het is een uitdaging om tijd voor jezelf te nemen, laat staan om eens goed te ontspannen.

Ook je lichaam moet nog herstellen. Afhankelijk van hoe je bevalling is verlopen, heeft je lichaam meer of minder tijd nodig om terug in vorm te komen, stabiel te worden, sterk en soepel. Je bekkenbodem moet zijn functie en coördinatie weer terugkrijgen. Het is slim om de eerste drie maanden na je bevalling in het teken te laten staan van je herstel en de binding met je kindje, door goed voor jezelf te zorgen.  

Postnatale yoga helpt je in de eerste periode na de bevalling terugkomen bij jezelf. Yoga helpt je lichaam en je bekkenbodemspieren weer sterk, gezond en soepel te worden, zodat eventuele klachten of bekkenpijn verdwijnen. Je traint jezelf om in het moment te zijn, zodat je flexibel kunt reageren op alle veranderingen. Je leert hoe je jezelf snel en diep kunt ontspannen, ook als er van alles om je heen gebeurt. Zodat jij je rust, balans en energie terugkrijgt en relaxt moeder kunt zijn.

Babies welkom. En borstvoedende mama’s ook.

Omdat wij weten hoe belangrijk de binding tussen moeder en kind is, – en we ervaring hebben met wel/geen opvang die eerste periode – zijn ook babies van harte welkom. Er is voldoende gelegenheid om borstvoeding te geven en luiers te verschonen.

Voor postnatale yoga heb je geen ervaring nodig. Je kunt altijd meedoen. Onze yogastudio is op de eerste verdieping gelegen, dus de enige voorwaarde is dat je trap kunt lopen.

Kijk op het rooster voor de lessen of meld je aan voor een proefles!