Ontspannen zwangerschap

Gefeliciteerd, je bent zwanger! Waarschijnlijk ben je blij, en staat je wereld ook een beetje of nogal veel op zijn kop. Misschien hoopte je er al langer op en is het (eindelijk) zo ver. En moet dat besef nog even landen. Of misschien is het juist heel onverwacht en heb je tijd nodig om te beseffen dat er echt een kindje in je groeit.  

Het beste dat jij tijdens je zwangerschap kunt doen, is goed voor jezelf zorgen. En dat betekent ontspannen, bewegen, ontspannen, bewegen, ontspannen en bewegen. O ja, en gezond eten :-). In dit artikel lees je meer over de voordelen van zwangerschapsyoga in deze intensieve periode.

Wie ben ik?

Acht jaar geleden, toen ik zwanger was van mijn eerste dochter, merkte ik direct verschil. Mijn geest was rustiger, en ik kon me niet meer zo druk maken over de gangbare dingen. Alles kreeg een fijne sluier van zachtheid over zich heen. Tegelijkertijd was ik onder de indruk van het continu meegaan met alle veranderingen. 

Je lichaam verandert, je krijgt met hormonen en allerlei emoties te maken en moet honderd-en-een zaken regelen en organiseren. Je krijgt te maken met een wereld die je niet kent en waarover iedereen wel een mening heeft. Ik vond het een kunst bij mezelf te blijven en op mezelf, en mijn lichaam, te vertrouwen.

Sterk en soepel lichaam, rustige geest

Zwangerschapsyoga hielp me om me bewust te zijn van mezelf. Ik merkte, dat hoe ik me voelde, direct invloed had op hoe het ging met mijn kindje en met de ontwikkeling. En dat blijkt ook uit onderzoek: hoe beter jij je voelt, hoe fijner je kindje groeit en zich ontwikkelt.

Een paar gegevens op een rij. Want de voordelen van zwangerschapsyoga zijn niet mis. En niet alleen fysiek, hoewel het veel voor je lichaam doet. Uit onderzoek blijkt, dat zwangerschapsyoga je lichaam soepeler en sterker maakt, de doorbloeding verbetert, de afgifte van de juiste hormonen balanceert en je zenuwstelsel tot rust brengen. Ook geestelijk zorgt het ervoor dat je gefocust bent, je geheugen beter werkt, je meer rust vindt in jezelf en je ontspannener omgaat met alles wat tijdens je zwangerschap op je pad komt.  Zwangerschapsyoga zorgt ervoor dat je in een positieve spiraal komt. Daar wordt je ontspannen van, en blij en gelukkig. Dat zorgt er weer voor dat je nog meer ontspant, enzovoorts. You get the picture. 

Ontspannen betekent overigens niet dat je niks meer doet. Het is juist heel goed om actief te blijven. Lekker lopen, fietsen, zwemmen of sporten is prima! En ook met zwangerschapsyoga houd je je lichaam soepel en sterk en zorg je voor een goede conditie van je hele lijf. Als jij dat ook wilt, ben je van harte welkom voor een proefles. Neem gerust contact op.  

Jij bent queen bee

Minstens zo belangrijk is je omgeving. Ontspannen voorbereiden doe je namelijk niet alleen. Niet alleen is support voor jou en je zwangerschap belangrijk, maar ook welke prikkels jij binnen krijgt. Net als je eigen stemming, zijn bijvoorbeeld ook gedachten, stemmingen en energie van anderen, van invloed op hoe jij je voelt. Zoals je let op wat je binnenkrijgt met je voeding, is het belangrijk dat je let op wat je binnenkrijgt aan andere invloeden. Denk aan tv, het nieuws, negatieve verhalen van anderen, spanning om je heen, etc. Tijdens je zwangerschap ben jij als het ware queen bee. Alles draait even om jou. Jij hebt immers een kindje te maken en te laten groeien. En hoe beter jij je voelt, hoe beter het gaat met je baby. En hoe groter de kans op straks een makkelijke en soepele  bevalling. 

Meld je aan voor een proefles

Ook goed voor jezelf zorgen? Kom meedoen met de zwangerschapsyoga. Stuur een mailtje en meld je aan voor een proefles. 

Kijk hier voor het rooster of lees hier nog meer informatie over de les. 

Tot snel!