Midzomer – Drie tips voor een verkoelende zomer

Midzomer! 

Midzomer is in onze jaartelling het begin van de zomer, maar traditionele het hoogtepunt! 21 juni is de zomer zonnewende. Het moment waarop de dagen het langst zijn en de nachten het kortst, en er dus een overvloed aan licht beschikbaar is. 

Het is hét perfecte moment om te vieren wat het jaar je tot dus ver al heeft gebracht! Wij vieren dat we jullie weer allemaal zien in de lessen en de klankreizen, dat we met prachtige initiatieven bezig zijn en dat dit jaar zoveel kansen heeft gebracht (naast uitdagingen en teleurstellingen!) en de zon op onze huid. En jij?  

Na 21 juni worden de dagen weer korter. De energie, die in de lente en zomer opbouwend is en heel erg naar buiten gericht, keert zich langzaam weer meer naar binnen.  De yin energie keert weer terug. 

Maar zover is het nog niet! De Midzomertijd duurt langer dan 1 dag, en voorlopig hebben we nog een uitbundige zomer voor de boeg!

Daarom in deze blog drie tips om voor een heerlijk ontspannende, verkoelende zomer!

Drie tips voor een verkoelende zomer

  1. Zorg voor balans en stimuleer yin energie

De zomer staat in het teken van yang: actie, warmte, naar buiten! Yin zorgt voor de broodnodige balans, verkoeling en rust. Doe dus eens een extra yin yogales!

De meridianen (energiebanen) die in de zomer actief zijn, zijn de hart- en de dunne darm meridiaan, die samenhangen met het element vuur. Balanceren van deze meridianen zorgt voor meer compassie, vreugde, en onderscheidend vermogen: je weet beter wat belangrijk is en wat niet. 

Doe bijvoorbeeld een liggende vlinder houding met je armen wijd gespreid en een kussentje onder je rug, ter hoogte van het hart gebied. Of doe de ‘heart melting pose’, waarbij je vanuit handen-en-knieën stand je handen naar voren loopt tot je je borstbeen kunt laten zakken op de grond. Blijf met je knieën boven je heupen. 

En doe ook rustig een aantal zonnegroeten, dat geeft je frisse energie als je je loom voelt. 

2. Zorg voor voldoende water

Niet alleen door veel te drinken ;-), alhoewel dat natuurlijk belangrijk is. Maar ook door het water element in je lichaam te activeren. Dat balanceert het overmatige vuur.

Zorg voor vloeiende bewegingen, bijvoorbeeld in een zachte flow les. Gooi je heupen in de strijd en ga lekker dansen! En zet je sensuele energie aan! Alles wat je in je bekken brengt helpt je vrouwelijke energie te activeren en dat zorgt voor soepelheid en balans. 

3. Kies voor verkoelende voeding

Ook met voeding kun je je energie en de elementen balanceren. In de zomer kies je het liefst voor verkoelende voeding en dranken, in plaats van stimulerend eten en drinken. Een heel eind kom je door logisch na te denken, op je gevoel af te gaan en volgens het seizoen te eten. 

Verkoelend zijn: groene groenten. Denk aan een groen sapje, een salade of een groen soepje. Groene groenten hebben de maken wrang en bitter in zich, en dat balanceert de hart en dunne darm meridianen. 
Drink niet te veel alcohol. Alcohol stimuleert en verhit nog meer. Vooral rode wijn heeft dat effect. Kies liever voor een witbiertje of kies voor fruit- of kokoswater. 
Laat de activerende groenten en specerijen staan, want die verwarmen je nog meer. 

Heb een prachtige zomer!

En wil je aan yoga beginnen? Probeer dan nu drie weken yoga uit met het Introductiepakket. 

Boek nu je gratis proefles  >>