Diverse soorten yoga

Vertragen, voelen, genieten

Omdat jouw leven niet altijd hetzelfde is, omdat er verschillende fasen in je leven zijn waarin je andere dingen nodig hebt, en omdat je je niet iedere dag hetzelfde voelt, hebben we verschillende soorten yoga die jou ondersteunen. We zorgen ervoor dat je altijd, wie en hoe je ook bent, aan yoga kunt doen. Wij bieden een fijne plek voor jou. Precies zoals je bent is het goed en ben je welkom. 

Voor alle yogavormen geldt dat je altijd mee kunt doen en geen ervaring nodig hebt. Ook hoef je niet lenig te zijn. Yoga is geschikt voor alle leeftijden. Zolang je kunt bewegen, en een trap op kunt lopen – want de yogastudio ligt op de eerste verdieping – kun je meedoen!

Hieronder lees je meer over de verschillende soorten lessen. We hebben Flow Yoga, Mindful Yoga, Yin relax yoga en yoga voor tijdens de zwangerschap, bevalling en daarna. 

Omdat je van te voren niet altijd weet welke ingang voor jou het beste werkt, is het slim meerdere lessen uit te proberen. 

flow yoga

Bij flow yoga vloeien de verschillende yogahoudingen op een makkelijke manier in elkaar over. Door de beweging ben je steeds in contact met je lichaam en leer je goed voelen wat je lichaam aangeeft. Je bouwt souplesse, kracht en balans op in je lichaam, en je geest geest tot rust. De beweging gaat samen met een diepe manier van ademen, waardoor je ruimte maakt waar spanning zit, kunt verzachten en verdiepen. Je gaat uit je hoofd, in je lijf en meer contact met je gevoel.  

Er is een meer krachtige energize flow les en een zachte vriendelijke gentle flow les.

De energize les is een actieve flow les, vol energie.

Dit is een actievere vinyasa/ strala yoga les. De les is energie opbouwend en krachtig(er) in het eerste deel, en in het tweede deel verdiepend en meer ontspannend. Een combinatie van yang en yin dus. De houdingen zijn intensiever en uitdagender, waardoor je meer kracht en spieren opbouwt, je balans oefent en op een actieve manier soepeler wordt. Je komt op een speelse manier ook uitdaging tegen, net als in het dagelijkse leven. We doen zonnegroeten, verwarmende houdingen, ademtechnieken en eindigen met een diepe ontspanning. Je leert op de mat en daarbuiten vanuit plezier en gemak te bewegen. Deze les is bij uitstek geschikt voor mensen die juist energie willen opbouwen, lekker willen bewegen en kracht en balans in hun lijf willen vergroten of onderhouden.

Woensdag 19.15 uur

De gentle flow les is easy, vriendelijk en zacht.

Tijd voor aandacht voor de zachtere kant van jou. Deze rustige flow les brengt je helemaal bij jezelf. De zachte bewegingen helpen je om (weer) te leren voelen wat er in je lijf gebeurt, waar het soepel beweegt en waar spanning zit. Je leert luisteren naar je lichaam, komt tot rust en bouwt op een zachte manier aan kracht, souplesse en balans. Thuis bij jezelf. De les bouwt rustig op naar wat actievere houdingen, alles heel toegankelijk. We doen ademtechnieken die je systeem balanceren en tot rust brengen, en gaan over in zachtere houdingen die je lichaam openen en soepel maken. We eindigen met een fijne ontspanning. Geschikt voor iedereen die van een rustige beweging houdt. 

Zondag 9.30 uur
Maandag 20.30 uur
Woensdag 9.00 uur

Yoga & Pilates

Wil je een sterk en soepel lichaam zonder het te zwaar te belasten? En wil je ontspanning en balans? Dan is de les Yoga & Pilates iets voor jou.

Pilates is een trainingsmethode waarbij houding, stabiliteit, coördinatie, ademhaling en focus op lichaam en geest het uitgangspunt is. Het is een effectieve workout die spiergroepen tegelijk versterkt en rekt om een evenwichtig en soepel lichaam te krijgen. 

Met yoga leer je luisteren naar je lichaam, ontspannen en je lichaam op een zachte manier soepel en sterk te maken. Samen is yoga & pilates een geweldige combinatie om je lichaam te leren kennen, te trainen, (weer) stabiel te maken en klachten aan bekken en rug te herstellen, verminderen of te voorkomen.

Deze les is bij uitstek geschikt voor vrouwen met klachten aan bekken, rug of hypermobiliteit. Of vrouwen die na de bevalling weer op een gezonde en bewuste manier in vorm willen komen. 

Woensdag 20.15 uur, locatie DorstZorg, Pastinaak 2 in Dorst

mindful yoga

Mindful yoga traint je om in het moment te blijven. Je staat letterlijk stil bij wat je voelt. Een combinatie van mindfulness en yoga dus! Een rustige yogavorm waarbij de houdingen niet in flow worden uitgevoerd, maar je met aandachtsoefeningen steeds even stilstaat tussen houdingen door.
Bij uitstek geschikt als een simpele gedachte al spanning geeft en je ’s nachts wakker ligt. Als je een burn out hebt, vermoeidheidsklachten of (chronische) pijnklachten. Als je niet meer weet waar jouw grenzen liggen. Met mindful yoga (her)ontdek je je lijf en leer je opnieuw je grenzen kennen en neerzetten.

Dinsdag 19.15 uur
Donderdag 20.30 uur

Relax yin yoga

De yin relax les is gericht op diepe ontspanning en herstel en werkt op de diepere weefsels in je lichaam.
Deze vorm van yoga is zeer ontspannend en herstellend en voor iedereen toegankelijk. We blijven wat langer in de houdingen en het tempo is zeer rustig. Iedereen kan deze les meedoen, ook als je een blessure hebt. Bij uitstek geschikt als je veel spanning en stress ervaart. Als je je grenzen te lang hebt overschreden en je jezelf kwijt bent. Deze les wordt heel positief ervaren bij gezondheidsklachten
. Laat de dag van je afglijden. Alles wat je nodig hebt voor herstel en een diepe nachtrust vind je in deze les.

Woensdag 20.30 uur
Donderdag 19.15 uur

Midlife yoga

Voor al die vrouwen die genoeg hebben van klachten en vervelende gevoelens tijdens de overgang. Voor vrouwen die meer in balans willen zijn tijdens deze periode van grote veranderingen. En voor vrouwen die gezond en energiek ouder (en wijzer) willen worden!

MidLife yoga helpt je om meer bewust te worden van veranderingen in je lichaam. Door specifieke houdingen breng je je hormonen in balans zodat opvliegers, slapeloosheid en transpiratieklachten verminderen. Daarnaast verbetert je concentratie, vermindert stress en word je emotioneel stabieler. 

Naast het doen van gerichte yoga oefeningen is er tijd voor uitleg, tips, meditatie en ademhalingsoefeningen. De overgang hoef je niet alleen te doen. In de groep met gelijkgestemde vrouwen, die allemaal hetzelfde meemaken, voel je je thuis. 

Dinsdag 20.30 uur

Zwangerschapsyoga

Ontspannen moeder worden. Zwangerschapsyoga helpt je tijdens de zwangerschap ontspannen te zijn, maakt je lichaam soepel, sterk en gezond en je geest rustig. In een ontspannen omgeving met andere vrouwen bereid je je voor op de geboorte en moeder worden.

Lees meer >

Maandag 19.15 uur
Woensdag 10.30 uur

yoga na de bevalling

Terug bij jezelf na de bevalling. Yoga helpt je in de eerste periode na de bevalling terugkomen bij jezelf. Deze les is een combinatie van yoga, pilates en oefeningen uit de fysiotherapie.
Het helpt je lichaam zich weer te sluiten en sterk en stabiel te worden. Het helpt je geest flexibel te zijn en rust te creëren. Je vindt ontspanning en krijgt je energie terug. Deze les is speciaal gericht op pas bevallen moeders (tot een jaar na de bevalling). 

Lees meer >

Vrijdag 10.45 uur

Bekijk het volledige lesrooster