Diverse soorten yoga

Vertragen, voelen, genieten

Omdat jouw leven niet altijd hetzelfde is, omdat er verschillende fasen in je leven zijn waarin je andere dingen nodig hebt, en omdat je je niet iedere dag hetzelfde voelt, hebben we verschillende soorten yoga die jou ondersteunen.
We zorgen ervoor dat je altijd, wie en hoe je ook bent, aan yoga kunt doen, gewoon zoals je bent. 

Voor alle yogavormen geldt dat je geen ervaring nodig hebt. Ook hoef je niet lenig te zijn. Yoga is geschikt voor alle leeftijden. Zolang je kunt bewegen en de deur door kunt komen, kun je meedoen!

Hieronder lees je meer over de verschillende soorten lessen, van actief naar zeer ontspannend.
Omdat je van te voren niet altijd weet welke ingang voor jou het beste werkt, is het slim meerdere lessen uit te proberen. 

energize yoga & pilates

Onze meest actieve yoga les, met een beetje pilates erin verwerkt. Gericht op energie, kracht en balans opbouwen. Daarnaast word je soepeler en kom je beter in je lichaam. De les is een combinatie van meer inspanning en een beetje ontspanning. De houdingen zijn intensiever en uitdagender, waardoor je meer kracht opbouwt, je balans oefent en op een actieve manier soepeler wordt. 
Je komt op een speelse manier ook uitdaging tegen, net als in het dagelijkse leven. We doen zonnegroeten, verwarmende houdingen, ademtechnieken en eindigen met een diepe ontspanning. In de les zijn pilates oefeningen verweven, zodat je vooral de diepere buik- en rugspieren traint die zorgen voor stabiliteit van je rug en bekken.
Deze les is bij uitstek geschikt voor mensen die energie willen opbouwen, lekker willen bewegen en stabiliteit, kracht en balans in hun lijf willen opbouwen of onderhouden.

Woensdag 19.15 uur

gentle flow yoga

Dit is een relaxte, zachte bewegende yoga les, gebaseerd op natural movement. Deze les gaat heel erg over leren luisteren naar en onderzoeken van je lichaam en (weer) leren voelen, en verbinden met je eigen basis. Gericht op soepelheid, balans, kracht en ontspanning. In de gentle flow les leer je, juist door rustig te bewegen, om dieper te voelen, te ontspannen en te luisteren naar je lichaam. De yogahoudingen vloeien op een makkelijke manier in elkaar over. Zachte inspanning en ontspanning wisselen elkaar af.

Deze les is geschikt voor iedereen die op een fijne relaxte manier in contact met zijn lichaam wil komen en lekker wil bewegen.

Zondag 9.30 uur
Maandag 20.30 uur
Woensdag 9.00 uur

Yoga & Pilates

Wil je een sterk en soepel lichaam zonder het te zwaar te belasten? En wil je ontspanning en balans? Dan is de les Yoga & Pilates iets voor jou.

Door Pilates train je houding, stabiliteit, coördinatie en ademhaling. Het is een effectieve methode die vooral diepere en kleinere spieren versterkt.
Met yoga leer je luisteren naar je lichaam, ontspannen en je lichaam op een zachte manier soepel en sterk te maken.
Samen is yoga & pilates een geweldige combinatie om je lichaam te leren kennen, te trainen, (weer) stabiel te maken en klachten aan bekken en rug te herstellen, verminderen of te voorkomen.

Deze les is rustiger en bij uitstek geschikt voor mensen met klachten aan bekken, rug of hypermobiliteit. Of vrouwen die na de bevalling weer op een gezonde en bewuste manier in vorm willen komen. 

Woensdag 20.00 uur, locatie DorstZorg, Pastinaak 2 in Dorst

mindful yoga

Mindful yoga is een rustige, meer statische vorm van hatha yoga, gecombineerd met mindfullness. Je staat letterlijk stil bij wat je voelt. De houdingen worden niet achter elkaar uitgevoerd, maar je staat steeds even stil tussen houdingen door en voelt na.
Bij uitstek geschikt als je een burn out hebt, vermoeidheidsklachten of (chronische) pijnklachten. Als je niet meer weet waar jouw grenzen liggen. Met mindful yoga (her)ontdek je heel rustig je lijf en leer je opnieuw je grenzen kennen en neerzetten.
Bij deze les wordt geen muziek gebruikt. 

Dinsdag 19.15 uur
Donderdag 20.30 uur

Relax yin yoga

De yin relax les is een zeer rustige ontspannende yogales. Je laat de dag van je afglijden. Alles wat je nodig hebt voor herstel en een diepe nachtrust vind je in deze les.
Deze vorm van yoga is zeer ontspannend en herstellend en voor iedereen toegankelijk. We doen vooral zittende en liggende houdingen. We blijven langer in de houding. De les is gericht op soepelheid, van vooral de diepere weefsels in het lichaam, en op ontspanning. 
Iedereen kan deze les meedoen, ook als je een blessure hebt. Bij uitstek geschikt als je veel spanning en stress ervaart of gezondheidsklachten hebt

Woensdag 20.30 uur
Donderdag 19.15 uur

Midlife yoga

Voor vrouwen die meer in balans willen zijn tijdens de overgang, een periode van grote veranderingen. Voor vrouwen die gezond en energiek ouder (en wijzer) willen worden.

MidLife yoga helpt je om meer bewust te worden van veranderingen in je lichaam. Door specifieke houdingen breng je je hormonen in balans zodat gewrichtsklachten, opvliegers, slapeloosheid en transpiratieklachten verminderen. Daarnaast verbetert je concentratie, vermindert stress en word je emotioneel stabieler. 

Naast het doen van gerichte yoga oefeningen is er meer tijd voor uitleg, tips, meditatie en ademhalingsoefeningen. De overgang hoef je niet alleen te doen. In de groep met gelijkgestemde vrouwen, die allemaal hetzelfde meemaken, voel je je thuis. 

Dinsdag 20.30 uur

Zwangerschapsyoga

Misschien wil je een moment voor jezelf, ben je onzeker of maak je je zorgen, of heb je lichamelijke klachten. Of wil je gewoon extra genieten van je zwangerschap. Als je bewust, fit en ontspannen zwanger wilt zijn, bevallen en moeder wilt worden, is zwangerschapsyoga iets voor jou.
Zwangerschapsyoga helpt je tijdens de zwangerschap ontspannen te zijn, maakt je lichaam soepel, sterk en gezond en je geest rustig. In een ontspannen omgeving met andere vrouwen bereid je je voor op de geboorte en moeder worden.

Lees meer >

Maandag 19.15 uur
Woensdag 10.30 uur
Woensdag 19.00 uur,  locatie DorstZorg, Pastinaak 2 in Dorst

mama yoga

Mama yoga is een combinatie van yoga en pilates voor jonge moeders, speciaal gericht op wat je body, mind en soul juist nu nodig hebben. Specifiek gericht op herstel na de bevalling en alles wat belangrijk is in het eerste jaar.

Deze les helpt je in de eerste periode na de bevalling terugkomen bij jezelf. Deze les is een combinatie van yoga, pilates en oefeningen uit de fysiotherapie.
Het helpt je lichaam zich weer te sluiten en sterk en stabiel te worden. Het helpt je geest flexibel te zijn en rust te creëren. Je vindt ontspanning en krijgt je energie terug. Deze les is speciaal gericht op pas bevallen moeders (tot een jaar na de bevalling) en babies zijn van harte welkom.
Echt een moment voor jezelf en voor jullie samen! 

Lees meer >

Dinsdag 9.30 uur

Bekijk het volledige lesrooster